• Når du skal kommunikere på film, så er hovedopgaven næsten altid at skære ind til benet. At fortælle det vigtigste og lade resten være. Det er opgaven i mange virksomheders kommunikation.

Udfordring: DANVA ville kommunikere dens nye strategi i en film på 2 minutter. Igennem et interview med direktør, Carl-Emil Larsen. En film, der primært skulle bruges til at sende ud til medlemmer og på sociale medier som Linkdin.

DANVA er en forening af danske vandselskaber, der kort sagt arbejder for, at vi får rent drikkevand, kommer af med vores spildevand og kan klare de udfordringer miljøet stiller.

En meget vigtig samfundsmæssig opgave og derfor har arbejdet med DANVAs fremtidige startegi 2016 – 2020 også fået fuld opmærksomhed fra medlemmerne i mere end et år.

Skærmbillede 2016-05-23 kl. 11.03.05

Men hvordan koger man en strategitekst på 25 sider ned til 2 min? Hvordan får man essensen af flere hundrede timers møder, debatter, workshop for medlemmer kogt ned til et interview på 2 min. En Maggi-terning af koncentrat.

Et interview er rigtig godt til formidling og virker ofte bedre og mere direkte end en speak, der bliver læst op. Men under et interview har man ikke samme kontrol med, hvordan man lige får sagt det ene og det andet, som man har i en speak, for man fortæller jo bare.

Løsning: Vi lavede to hovedspørgsmål til direktør, Carl-Emil Larsen, og så optog vi interviewet tre gange. Kommunikationschef Karsten Bjørno lyttede med under interviewet og kom med input.

Derefter klippede vi de tre interview sammen til en fortælling på to minutter. Det kræver lidt opmærksomhed at lave en sammenhængende fortælling fra tre forskellige interview. I redigeringen skal man få indhold, toneleje og fortællemåde til at passe sammen.

Se filmen her:

Der er uendeligt meget, der ikke er med. Det er klart. Det vigtigste er dog, at det der bliver formidlet er til at forstå. Carl-Emil Larsen er glimrende til at fortælle. Han havde ikke skrevet det hele ned på forhånd men stillede op klar til spørgsmål.

I denne uge holder DANVA årsmøde, hvor den nye strategi bliver fremlagt.

De bedste hilsner

Mikael Johnsen, producer, Click Film