Det her billeder er fra en optagelse, jeg var på sammen med Ulla Jepsen, Senior kommunikationskonsulent for EKF Danmarks Eksportkredit. Vi er i godt selskab med Teglbaronen i midten, Christian A. Petersen, fra Petersen Tegl ved Als.

Hvis jeg skulle beskrive Ulla Jepsen med to ord, så ville det blive:

Modig og dygtig.

Forklaring kommer her:

Hun havde ringet og bedt mig om at lave en film for EKF Danmarks Eksportkredit, som støtter danske virksomheders eksport. En film, der skulle give et vigtigt input til strategiarbejde i EKF: Hvad siger samarbejdspartnere om os?

Udfordringen var, at vi skulle lave hele fem interviews, der kunne fungere i sin fulde længde. Fortællemæssigt kan det godt blive ensformigt at se på og svært at følge med i.

Jeg foreslog derfor, at Ulla Jepsen selv skulle i billedet og være bindeled i filmen. Det ville give oplevelse af en personlig rejse, og hun kunne lægge op til hver enkelt deltager, vi skulle besøge. Ulla Jepsen har arbejdet mange år i kommunikationsbranchen men aldrig før stået foran et kamera. Det kræver lidt mod. Hun greb heldigvis udfordringen.

Det førte os rundt i toppen af dansk erhvervsliv. Startende med departementschefen i Erhvervsministeriet, til FLSmidth, Siemens Gamesa, Jyske Bank og endelig til Petersen Tegl.

Se her et lille uddrag af filmen med Ulla Jepsen ved rattet:

Hendes personlige præsentationer fungerede meget bedre, end hvis det havde været en speakerstemme. Men når jeg skriver, at det kræver lidt mod, så er det fordi jeg tror, at mange af os kan blive lidt betænkelige ved sådan at sætte os selv i billedet. Vil seerne nu tro, at man leger Morten Spiegelhauer for sin egen fornøjelses skyld?

Ulla Jepsen overvejede også, om formen ville skygge for filmens vigtige indholdsmæssige budskaber. Det gjorde den heldigvis ikke.

Dagen efter, den var blevet vist til publikum, skrev Ulla Jepsen tilbage til mig:

“Hej Mikael….Folk var ellevilde med den – syntes den var sjov og god, at vi havde fået godt fat i respondenterne, og de var meget benovede over klipningen og dækbillederne. Jeg tror aldrig jeg har fået så meget ros i hele min karriere”.

Nogle enkle råd til at lave sådan nogle præsentationer direkte til kameraet, som Ulla gjorde:

  • Kort og godt. Oplæg skal være korte, 15-20 sekunder.
  • Skriv ned, hvad du vil sige og skyd så fra hoften:-)
  • Tal i roligt tempo.
  • Smil.

 

PS: Der er en lille bid i den film, som jeg holder meget af. Den viser også, at man ikke skal sætte sit lys under en skæppe. Det er der, hvor Christian A. Petersen stående i sit teglværk læner sig lidt frem og siger om fabrikken på klingende sønderjysk: “Og det fungerer fane’me godt”. Herligt med klar tale, når man er stolt af sin virksomhed.