Ofte spørger mine kunder mig til råds om varighed på film. Og ofte lyder ordvekslingen nogenlunde sådan her:

“Hvis det er til Facebook, så må den vel ikke vare mere end et minut, vel?”.

“Øhh, jo. Det må den da gerne. Hvis du har nok på hjertet, og du taler til din målgruppe”, 

Jeg ved ikke, hvor folk har fået forestillingen om det magiske minut som varighed på Facebook-film fra. Der er selvfølgelig lavet undersøgelser om seervaner på mediet og, hvornår folk klikker væk. Det vigtigste er blot, at du forholder dig til dit eget budskab, og hvad det er, du vil seerne.

I samarbejde med Aarhus Universitetshospital og VisitAarhus skulle jeg lave en film i forbindelse med Verdens Præmaturdag for tidligt fødte. Mit mål var at filmen skulle rumme følgende: Relevant indhold, følelser og perspektiv. 

Da jeg havde klippet alt det uvæsentlige fra, var der stadig godt 4 minutter tilbage, faktisk helt præcis fire minutter og ni sekunder. Det var, hvad det krævede både at få det rigtige indhold med og fortællemæssig flow i filmen.

I baggrundsgruppen blev vi enige om, at alle budskaber i filmen talte direkte til vores målgruppe, der var forældre til tidligt fødte. 

Derfor trykkede vi på knappen og sendte den ud:

 

Filmen har pt fået 334 likes, 121 har delt den og den er blevet kommenteret flittigt. Den er blevet delt på Aarhus Universitetshospitals Facebook-side og på en FB-side for tidligt fødte.

Kommentarer har blandt andet været: 

“De følelser de her mødre snakker om, hold nu op det rammer”.

“Puha klump i halsen , hvor er det fantastisk . Man bliver lidt rørt når man selv lige er kommet hjem med en der er født i 26+ 5”.

“En rigtig flot film. Mødrene i filmen rammer så spot on med alle de følelser jeg har oplevet med mit præmature barn. Jeg er rørt til tårer”.

“Fantastisk at se den mand, der har reddet så mange liv”.

Der er ikke een, der har skrevet: Den virkede lidt lang. Afgørende her er, at den har ramt målgruppen. Har man selv balanceret sit barn på kanten af liv og død, så er der ikke noget i verden, der har været vigtigere, og så har man altså også 4 minutter og 9 sekunder på Facebook.

Og hvis man formår at sortere i sit indhold og samtidig har noget på hjertet, så er Facebook en glimrende kanal at vise selv længerevarende film på. For modsat annoncering på TV eller nyhedsindslag samme sted, så kan du på Facebook komme i direkte i kontakt med din målgruppe.