Uanset om du bruger interview til medarbejderportrætter, kundeinterview eller virksomhedens historiefortælling, så vil et interview altid kommunikere mere end det, der bliver sagt under interviewet. Og for dig, der arbejder med virksomhedens kommunikation vil det være en rigtig god ide at være opmærksom på lige præcis det, der ikke bliver sagt.

I Click Film har vi her i år produceret seks casefilm for Skandiatransplant, der står for udveksling af organer imellem nordiske hospitaler. I den forbindelse skulle jeg rejse til Island for at lave et interview med en mor, der for to år siden mistede sin 18-årige søn (og sønnens kæreste) i en trafikulykke. Da sønnen på forhånd havde sagt ja til organdonation, så var hans organer efterfølgende med til at redde menneskeliv.

Tilbage stod så en familie på Island, der var knust over tabet af deres dreng. Jeg vidste, at jeg blev nød til at gå tæt på moderen og hendes sorg for at få historien til at stå klart frem. Før jeg tog derop tænkte jeg, at hun måtte være meget stærk for overhovedet at ville stille op til sådan et interview:

 

Nu kommer vi til det, der ikke bliver sagt med ord under interviewet.

Da vi var færdige sagde jeg til hende, at jeg virkelig beundrede hende for at have styrken til at stå frem med sin historie midt i sorgen.

Hun svarede, at det netop gav mening for hende at fortælle historien og måske få flere til at overveje for eller imod organdonation. Det var den eneste måde hans meningsløse død gav bare lidt mening. Det var hendes motivation, og det var i virkeligheden den, der var grundlaget for hendes deltagelse.

Et andet eksempel på de nordiske cases er Yina for Oslo, der selv havde reddet livet efter organdonation.

Fordi det er liv og død, så er det selvfølgelig de store følelser, der er på spil her.

Men jeg synes, at eksemplerne er meget gode til at vise, at der ofte kan være en stærk motivation for interviewpersoner, når de stiller op til et interview.

Også hvis det gælder virksomhedskommunikation.

Her er lille liste med fokuspunkter:

  • Er medarbejderen bange for om han/hun nu virker klog nok overfor kolleger?
  • Er kunden oprigtig glad for at deltage i kundeinterview – eller er det bare en lunken tjeneste?
  • Hvordan motiveres en CEO til at stille op til deltagelse i et interview, der måske virker lidt langt væk fra forretningen?

Grundlaget for at lave et godt interview, der sælger budskabet er, at tilrettelæggeren er klar over, hvad der er på spil for interviewpersonen. Derefter kan man tale for og i mod og bane vejen for et godt interview.

Se flere eksempler på dokumentar og reportagefilm her

De bedste hilsner

Mikael Johnsen