Filmproduktion med indhold: 126 likes, 39 delinger og fuldt hus på dagen

Har du også oplevet, at en video ikke fik den opmærksomhed, du havde drømt om? Eller fik dine kunder til at reagere på dit budskab? Det har jeg... Men jeg har heldigvis også produceret film, der er gået viralt og har fået det til at vælte ind med opmærksomhed og omsætning for mine kunder. 

Lad mig sige med det samme: Jeg har ikke et skjult trick, jeg kan hive op af hatten, der bare får det til at ske. Men jeg vil gerne dele erfaringer fra min seneste kampagne for Visit Aarhus/Aarhus Universitetshospital og ja, en lille hemmelighed.

Film skal formidle følelser

Ovennævnte overskrift er resultatet af en video, jeg lavede i samarbejde med Visit Aarhus og Aarhus Universitetshospital. Udfordringen var at lave en film, der kunne få folk til at komme til fejring af Verdens Præmaturdag, en dag for tidligt fødte børn og deres forældre. Og da det var til Facebook mm skulle den helst ikke vare mere end et par minutter.

Jeg satte mig for at lave en film, der talte direkte til de mødre, der selv har oplevet en for tidlig fødsel og måske gennemgået et meget svært forløb på hospitalet efterfølgende. Og her kommer lidt af hemmeligheden: For at virke skal filmen formidle nogle af de følelser, som de her mødre og fædre oplever. Det er håb, frygt, liv og død. De her børn er små mirakler, der forsøger at kæmpe sig ind i verden. Se den her:

Jeg mødte op på børneafdelingen på Aarhus Universitetshospital med mit kamera. Da jeg stod og filmede denne mor, der sad med sit barn midt et virvar af hospitalslyde, da vidste jeg, at filmen ville blive god. Jeg blev selv meget rørt over det, for det var jo en mor og et barn, der havde overlevet. Det var nøjagtig det her, vi skulle formidle.

Klip og lyd fra hospital

De to interview, klipning med musik er med til at give identifikation. Selv de bib-lyde som kuvøsen giver er med til at give identifikation. Har du som dem været på en afdeling, hvor der stod sådan en kuvøse, så vil den lyd med det samme tage dig tilbage. Det er det, film kan. Og ja, jeg har i klipning lagt lydene ind i et niveau, så det passer. Men de var en del af billedet også under interviewet.

Videoen blev delt og kommenteret adskillige steder af mødre og fædre især på Facebook.  Elementer, der kan være med til at formidle identifikation i film:

  • Prioritering af indhold: Udelad oveflødig fakta, stram fortælling.

  • Interview skal ikke fortælle hele historien.

  • Reallyd fra scene, giver liv i film og fortæller detaljer.

  • Musik er vigtig her, den er med til at understøtte historien.

Forrige
Forrige

Kampagnefilm for rollemodeller

Næste
Næste

Casefilm EG: Korte og skarpe kundeudtalelser på video