Case: Storytelling i reklamefilm

Grundlaget for en vellykket reklamefilm er, at den fortæller en god historie. At filmen bliver forstået, at der bliver lagt mærke til filmen, at den skiller sig ud og endelig, at den bliver husket. Her er et par eksempler på fortælling af en historie i reklamefilm.

En reklamefilm er vellykket, hvis den vækker nogle følelser hos seerne:

  • Du bliver rørt af en god historie

  • Du overraskes med humor

  • Du glædes over en visuel fortælling, der vises i billeder

Mælkens visuelle rejse

Vi har i Click Film produceret en reklamefilm for Arla Foods. En lille film, der skulle være visuel og vise mælkens vej fra stald til bord på 24 timer. Den skulle samtidig vise noget om processen og vise Arlas dedikerede medarbejdere frem. Optagelserne strakte sig over fem dage, og dokumenterede vejen fra stald til bord på alle tidspunkter af døgnet.

Filmen skulle bruges på flere platforme, og den skulle kunne forstås og ses især på mobilen (feks fanget af en QR kode fra en mælkekarton).

Reklamefilm produceret af Click Film for Arla Foods.

Den journalistiske storytelling I filmen går i gennem interview med de tre medarbejdere. Mejeristen, som man ser drikke af en mælkekarton og bagefter siger, at fri mælk er fordelen ved at arbejde på et mejeri er lidt af en gave til fortællingen. Det er hans job at teste mælken, men man mærker tydeligt en glad medarbejder med et smittende humør.

Men også den billedmæssige beskrivelse af personer og miljøer er med til at fortælle historien. I den her film er klipningen og musikken i høj grad med til at formidle filmens stemning.

Fortælling i et miljø

Et andet eksempel er en reklamefilm, vi har produceret for plastproducenten RIAS. De ville gerne nå ud til familier med et lidt atypisk produkt for en byggerivirksomhed, nemlig plastskiver, der kunne formes som vaser, skåle eller andet.

For at få produktet til at fremstå rent og klart var miljøet vigtigt. Vi ville lave filmen i et æstetisk og rent miljø uden for mange ting, der kunne distrahere. Vi fandt derfor allerførst frem til en køkken, der var meget velegnet. Og dertil en mor og to børn til at vise processen.

Reklamespot produceret for Rias. Brugt til instore reklamefilm i tre lande.

Filmen skulle bruges til reklamespot i tre forskellige lande samt vises i instore video i bolig- og byggemarkeder. Her var det vigtigt, at personerne ikke skulle sige noget, fordi den skulle vises i tre forskellige lande. Til versionering i de øvrige lande, lavede vi blot en oversættelse af speak.

En stor del af sådan en lille filmfortælling handler om tidsforkortning. Vi skal på et minut vise, hvordan man laver en skål, der typisk tager 20 minutter at lave i virkeligheden. Det gør man ved at gentage processen flere gange og vise det fra forskellige vinkler, man kan klippe i mellem. Sådan forkorter man tiden men skal samtidig klippe det, så det bliver dynamisk og naturligt at se på.

Der er hele tiden et lille “hvad sker der nu” element, der kører til det afsluttende skud af de færdige skåle.

Historiefortælling vækker følelser

Så når man taler om historiefortælling i en reklamefilm er der mange vinkler og indgange til at gøre det. Men samlet er de følelser, historiefortællingen vækker hos seerne afgørende. Og der er miljø, autentiske personer og ideen med til at fortælle den gode historie. Sidst med ikke mindst er de filmiske virkemidler som klipning, lys og foto med til at få historiefortælling og ide til at gå op i en højere enhed.

Forrige
Forrige

Interview til Employer branding film skal være autentiske og ærlige

Næste
Næste

Hvordan kan speak styrke en kundecase?