Hvordan kan speak styrke en kundecase?
En speak kan understøtte og styrke en kundudtalelse. Den kan styrke den, fordi det netop ikke kun er interviewpersonen, der skal levere alt indhold. Speak er et samspil med interviewudtalelser. Speak giver det faktuelle, interview bidrager med: Forklaring, vurdering, begejstring og følelser.
Når du vil bruge speak i en film, så kan den indeholde:
Faktuelle oplysnninger: Hvor, hvad og hvordan.
Korte sætninger, der skrives i talesprog.
Speak skal skabe overgang til den næste interviewudtalelse.
Vær omhyggelig og selektiv i valg af stemme og speaker.
Alternativ til speak kan være at bruge tekst-bullets på videoen, men en speak er med til at skabe sammenhæng i filmen og få kundens udtalelser til at stå stærkere.
Hvilken type speak skal du vælge?
Det er en smagssag, om man gerne vil have en kvindelig eller mandlig speaker. Det kan være en god rettesnor at tænke på sin målgruppe og vælge, hvad der taler mest til dem.
En speak eller voice over også give filmen et lidt mere nyhedsagtigt eller dokumentarisk præg, hvor interviewfilmen kan virke mere som et "her og nu statement". I Click Film søger vi helt bevidst væk fra reklamespeak til kundecases og giver dem mere autencitet ved at bruge en nyheds- eller dokumentarisk speak.
Se kundecase med speak her:
Kombinationen af faktuel speak og skarpe udtalelser fra interviewpersonen gir indsigt og forståelse af produktet.
Det kan altså være lettere at præsentere sammenhæng og enkelte detaljer ved produktet, når man bruger en speak. Og interviewpersonen fremstår rent med sine udtalelser.