Tyveri eller kreativt genbrug i reklamefilm?

Vi har genbrugt et element fra en eksisterende reklamefilm. Elementet er at lade en mand optræde i et overraskende miljø. Vi har ikke stjålet, blot lånt en ide.

Area Sales Manageren fra JVL Motors, Kenneth R. Pilheden, ville gerne have os til at lave en reklamefilm. Den skulle ikke bare ligne en film fra Etoro med skuespilleren Alec Baldwin. Han ville gerne have en kopi i ord og opstilling, dog med en ændret tekst.

JVL Motors skulle bruge en reklamefilm til at annoncere for motorer, nu hvor det er udelukket at tage på messe. En film med kant, der udstrålede overskud og fangede opmærksomheden lige som reklamen for Etoro:

Vi blev enige om, at vi ikke kunne kopiere filmen. For det første var Kenneth ikke Alec Baldwin. JVL Motors havde heller ikke lige et millionbudget til filmen. Og vigtigst, så kan man ikke bare kopiere en film 1:1 uden at risikere et søgsmål. 

Og så det oplagte for os som håndværkere ud i filmproduktion. Det er ikke sjovt at kopiere andre. Inspiration fra andres arbejde i kreativt genbrug er GO, tyveri NO GO.

Kunne vi tage nogle elementer fra filmen, og få det til at give mening i forhold til Kenneth og hans produkt? Sammen med min kollega, instruktør Steen Dongo, kom vi frem til dette:

  • Vi ville vise en talende mand i jakkesæt i et alternativt miljø.

  • JVL Motorer skulle have overraskende funktioner.

  • Vi ville signalere humor og overskud.

Og så var vi ret sikre på, at de ingeniører, der er målgruppe for filmen, ville løfte øjenbrynene, når vi brugte en servomotor til f.eks at hakke gulerødder.

Vi lånte et fedt køkken, satte lys i en halv dag og trykkede på REC.

Det blev til den her film:

Præsentationsfilm produceret af Click Film, 2020, for JVL Motors.Se mere på:https://www.clickfilm.dk/profilfilm

Det er ikke et plagiat, Kenneth er ikke Alec Baldwin, det handler ikke om bitcoins. Det er derimod en præsentationsfilm for JVL Motors. 

Kenneth R. Pilheden, siger om filmen:

"Vi har med den her film ramt den spot on. Den er blevet utrolig godt modtaget overalt, hvor vi har vist den. Både i vores netværk og på sociale medier. Det var lige det, vi gik efter".

JVL Motors er nu igang med at få filmen skubbet ud til deres potentielle kunder via relevante kanaler og har allerede nye ideer til flere film på vej.

Se flere præsentationsfilm her

Forrige
Forrige

Vigtigt valg af caseperson til interview i kundecase

Næste
Næste

Tips til din tale direkte til kameraet